دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:, :: 12 قبل از ظهر ::  نويسنده : ستاره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنگو راينهارت

 

 

 

 

 

 

 

نام واقعي : John Baptist Reinhardt  جان باپتيست راينهارت ( جان باپتيست به معناي يحيي تعميد دهنده است ) .

 

 

 

 

 

 

 

 

تولد : 23 ژانويه 1910 در Liverchies, Belgium

 

 

 

مرگ : 16 مي 1953 در Fontainebleau, France

رسته موسيقي : Jazz

استيل : Gypsy , Swing   

ساز : ويولن ، بانجو ، گيتار آكوستيك كه كاسه بسيار بزرگي دارد و مخصوص اين سبك است . گيتار الكتريك .

جنگو راينهارت اولين كسي بود كه موسيقي جزي Jazz را در اروپا پديدار كرد كه از توان و نفوذ زيادي برخوردار بود كه تا به امروز هم به جرات مي توان ادعا كرد اين نفوذ وجود دارد . همكار وي استفان گراپلي

 

 

 

Stephane Grappelli كه در گروه او ويولن مي نواخت و از نواختن وي همين بس كه ساز زدن وي را به خراميدن روي ويولن تشبيه كرده اند .

 

 

استفان گراپلي

 

 

راينهارت آدمي سرگردان و يك كولي واقعي بود كه در موسيقي وي كاملاً اين موضوع نمود دارد . روح كولي را در پس موسيقي شاد و ريتم سريع دو ضربي موسيقي وي مي توان ديد كه چنان از غم چهره اش چروكيده شده كه ، زباني براي بيان آنچه بر او رفته جز موسيقي نمي يابد . راينهارت با روشي كاملاً يگانه كه در عين فروتني با گيتار آكوستيك خط اول جبهه موسيقي جز در Jazz combo  ( گروه كوچك موسيقي جز ) مي نواخت سعي در گسترش اين نوع موسيقي داشت . او مي خواست سرور آميز باشد او سولوهاي شگفت خود را بر روي دو گيتار همراهي كننده و باس سوار كرد ؛ به همراه استفان گراپلي نوازنده ويولن .

او با قدرت بسيار زيادي گروه را به پيش مي برد و سعي او در هر اجرا بر بالاتر رفتن كيفيت كاري گروه بود . راينهارت و گروهش اثري بر روي موسيقي جز گذاردند كه بعدها به موسيقي Country   معروف شد . هر چند او سواد موسيقي نداشت اما به همراهي گراپلي به ساختن قطعات بكر و بديعي چون :

Daphne ، Nuages ، Manoir de mes reves  ، و سوئينگ : Minor Swing   و قطعه اي با كلام به نام Stomping At Decca پرداخت .

رالف گليسون در مورد جنگو گفته است : " او اروپايي بود ، او فرانسوي بود ، او خود جز بود ! "

 

 

 

 

 

 

 

يك ويولونيست و بعداً گيتاريست ، ژان باپتيست راينهارت ( جنگو ) در يك كمپ كولي در نزديكي پاريس بزرگ شد جايي كه او ذات كولي را در موسيقي خويش هضم كرد . آتش خانمان سوز كاروان در سال 1928 دست چپ وي را به شدت سوزاند و او را از استفاده از دو انگشت دست چپش 3 و 4 محروم كرد ! اما راينهارت نابغه از پاي نياستاد و و فرم جديدي از انگشت گذاري را پايه گذاري كرد كه همانند موسيقي اش بكر و بديع است . در زمان بهبودي دست وي و دوران نقاهت راينهارت با موسيقي جز آمريكايي آشنا شد ؛ زماني كه يك صفحه با دور 78 از لوئيس آرمسترانگ Louis Armstrong به نام Dallas Blues را از يك بازارچه خريداري كرد . ساز زدن وي در كافه ها تا سال 1934 ادامه داشت تا يك روز رئيس هات كلابي كه جنگو در آن مي نواخت به وي پيشنهاد كار تجاري داد . پس آن يك گروه پنج نفري (Quintette ) در فرانسه و جهان مطرح شد . تمام كارهاي وي بسيار با شكوه بودند و توسط دو كمپاني Decca   و HMV  ركورد شدند .

 

 

 

زماني كه جنگ در سال 1939 شروع شد اين گروه پنج نفره تقريباً از هم گيسخت . او و گراپلي به لندن رفتند . وي به فرانسه بازگشت و گروهش در لندن باقي ماند . در سالهاي جنگ او يك Big Band  را رهبري مي كرد . يك گروه پنج نفري ديگر به همراهي Hubert Rostaing نوازنده كلارينت به جاي گراپلي ويولونيست را سازماندهي كرد . زماني كه پاريس آزاد شد اين گروه با جزمنهاي Jazzmen  آمريكايي مانند :

 

Mel Powell, Peanuts Hucko and Ray McKinley

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همراهي و همكاري كرد .

 

در 1946 راينهارت با گيتار الكتريك توي در آمريكا به عنوان گيتاريست سولو گروه نوازنده پيانو و آهنگساز Duke Ellington  داشت كه در آن نتوانست نمايشي قدرتمند ارائه دهد . بعضي از قطعات وي كه با گيتار الكتريك ضبط شده است به دليل برخورد وي با زندگي دشوار و پر فراز و نشيب و ناهمخواني صداهاي گيتار الكتريك با موسيقي وي تقريباً مملو از صداهاي شلوغ و نا همگون است . اين زمان يك دنياي جدا از سرخوشي قديمي وي بود .

 

در هر حال در ژانويه 1946 راينهارت و گراپلي با هم شروع به كار كردند . در دهه 1950 راينهارت بيشتر به خلوت خود فرو رفته بود . به اروپا بازگشت و نواختن و ضبط كردن را از سر گرفت و اين تا زمان مرگ وي در 1953 ادامه داشت . قطعات ضبط شده وي در دهه 30 ( 1930 ميلادي ) ميراثي بس گرانبهاست . چنانكه هنوز نواي جنگو در گروه ها و موسيقي كولي شنيده مي شود . گروههايي همچون Rosenberg Trio   و نوازنده Roman   ، Richard S . Ginell  

 

 

 

.

 

 

نظر فراموش نشه

 

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

فرزاد*****شلیک*****فرزین
فرزاد فرزین
درباره وبلاگ

** سلام به وبلاگ خودتون خوش اومدید. ** من یکی از طرفدارای پر و پا قرص فرزاد فرزینم و این وبلاگم مخصوص ایشون درست کردم هر اطلاعاتی از ایشون داشته باشم و تو این وبلاگ براتون میزارم و امیدوارم که مورد توجه شما دوستان واقع بشه جهت ارتباط با فرزاد فرزین میتونید به وب سایت شخصی ایشون سر بزنید اینم ادرسش: www.farzadfarzin.net *** اینم ایمیلش:farzad@farzadfarzin.com ****** راستی کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا وبسایت ما رو با عنوان ***فرزاد فرزین***و آدرس farzadfarzin.LoxBlog.ir لینک کنید
 بعد مشخصات لینک خودتو تو کادر زیر بنویس. در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در وبسایت فرزاد فرزین قرار میگیره..





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 167
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 518
بازدید ماه : 11641
بازدید کل : 213194
تعداد مطالب : 247
تعداد نظرات : 245
تعداد آنلاین : 1

ابزار پرش به بالا

فال روزانه
دریافت همین آهنگ